När förbrukas kalorierna bäst?








Jag har läst din blogg en tid och jag har en fråga till dig: spelar det någon roll om man äter det som innehåller många kalorier på morgonen eller på kvällen? Alltså ... är det "sämre" om man äter det onyttiga på kvällen än på morgonen? Förbrukas kalorierna effektivare om man äter på morgonen istället för på kvällen?

Man brukar säga att det är bättre att äta mer på morgonen än på kvällen, speciellt när det gäller kolhydrater. Kolhydrater behöver man för att hjärnan ska fungera bra och för att man ska orka träna. En bra frukost är därför superviktigt för att man ska orka göra sitt bästa under dagen.

På kvällen behöver man inte äta sånt som innehåller mycket kalorier, eftersom kroppen förbrukar mindre i vila än under dagen. Det finns något som kallas för basalmetabolism, vilket är när vi befinner oss i vila i en rumstemperatur som inte påverkar energiomsättningen och vi inte har intagit någon föda de senaste 8-12 timmarna. Då är energiomsättningen som allra lägst. På dagen förbrukar man alltså mer kalorier, även om man inte motionerar eller tränar.

Det här betyder dock inte att ALLA ska äta mindre på kvällarna. Ifall man till exempel kör ett sent träningspass är det superviktigt att äta efter träningen för att kroppen ska kunna återhämta sig. Det sägs att "om man inte äter något inom 30 minuter efter avslutat träningspass är det som att slänga bort halva passet". 

Såå..  det är bättre att äta mer kalorier på morgonen än kvällen eftersom man förbrukar mer i vaket tilltånd än när man sover. Men detta är inte något som man alltid behöver ta hänsyn till. I slutändan handlar det alltid om kalorier in - kalorier ut-ekvationen. Ifall man har ett stort överskott av kalorier överhuvudtaget går man upp i vikt oavsett vilken tid på dygnet man äter. Samma sak gäller om man har ett stort underskott, man går ner i vikt.

Jag tycker att man kan känna efter lite själv. Ifall jag vet att jag ska upp tidigt morgonen efter och därför behöver somna tidigt undviker jag kaffe och kolhydrater sent på kvällen eftersom jag upplever att jag somnar bättre då. Men i vanliga fall äter jag precis vad som helst, när som helst, haha. Det gäller helt enkelt att testa sig fram och hitta en livsstil som fungerar, eftersom detta är olika för alla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0