Det här med alkohol

I helgen är det PDOL, men vi orkar inte fara dit. Jag funderar över en sak.. Det här med alkohol. Det är liksom det "normala" bland alla i min ålder att man ska dricka varenda helg och man är tråkig om man inte dricker. Jag har druckit alkohol 3 gånger under det här året och då är det inga större mängder heller, utan precis lagom. När jag dricker gör jag det för att det är gott med tex en öl till maten. Jag förstår inte varför man ska hälla i sig en massa om man inte tycker är gott bara för att bli full och må piss dagen efter. Är det värt det?

 Men det allra värsta är att jag har "vänner" som klagar på att jag dricker för lite och det är liksom fel på mig som inte anser det vara nödvändigt med alkohol. De själva dricker i princip varje helg. Frågan är ju då vilka det egentligen är fel på? De som klarar sig utan alkohol eller de som behöver alkohol för att kunna ha roligt? En liten tankeställare bara! Man måste ju få välja själv. Folk har lätt för att klaga på de som inte gör som de själva. Ofta handlar det om dåligt samvete för att man själv dricker "för mycket" när man klagar på de som dricker mer sällan. Jag är inte nykterist, men jag tycker inte att det är kul speciellt ofta. Det är mitt val. Jag gör det jag mår bra av. Om jag vill dricka någon öl till maten så gör jag det för att jag vill, inte för att någon annan tycker att man ska göra det.  

Så till alla er som väljer att inte dricka eller som inte vill dricka så ofta, men känner pressen från era "vänner" - stå på er!



Kommentarer
Postat av: Johan

Telepati? Jag tänkte på precis samma sak tidigare idag. Om man behöver alkohol för att ha roligt är det något fel. Jag tycker att man kan vara nykter på fester och ha minst lika kul, dessutom slipper man baksmällan och kan träna dagen efter.

2011-07-29 @ 22:32:46
Postat av: Jessika - med en liten i magen ♥

Helt rätt gumman! Man måste själv få välja om man vill eller inte vill dricka alkohol! Och man ska inte ens behöva förklara sig varför man inte vill dricka heller, ett enkelt "nej, jag vill inte" ska räcka! :)

2011-07-30 @ 08:59:33
URL: http://jessiiika.blogg.se/
Postat av: Sandra stockholm

Klart man ska själv få välja om man ska dricka eller inte, sålänge man inte "ser ner" på dem som väljer att festa och tror att de skulle ha "tråkigare" liv än en själv? Jag har vänner som väljer att inte dricka, men det är oftast av vettiga anledningar också, tex att de är chafför elr liknande, men de står inte och proklamerar att de skulle vara bättre än mig, eller mina vänner, bara för att de väljer nyktert. Hade jag haft en kompis som skriver ett blogginlägg om att det är så dåligt att festa och att man endast festar för att kunna ha "kul" så skulle jag nog inte vela vara vän me den människan, för den har uppenbarligen aldrig haft riktigt kul på krogen, har kontrollbehov eller nåt annat, om du inte festar är det ju ditt val, och vi som festar, ja det är vårat val. Men jag skriver inte inlägg om nykterister och klankar ner på dem för det. För jag BRYR mig inte. Over and out!

2011-09-08 @ 16:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0