Skippa ångesten!

Nu när helgen är här kommer de ångestladdade blogginläggen och facebookuppdateringarna som ett brev på posten. Ångesten över att äta för mycket slisk, dricka för mycket alkohol, m.m. Men vet ni? Det är inte värt det. So what om man råkar trycka i sig tre påsar chips och en stor chokladkaka, för är det gjort så kan man inte göra något åt det. Jag tycker att det är så synd att det är så många som har ångest över att äta för mycket. Man går INTE upp 10 kilo på en dag, hur mycket man än äter. Inte ens 5 kilo. Det händer inte. Ändå ser man så många som tror det. Så många som mår dåligt över att man inte lyckas vara duktig och bara ta en liten skål med chips utan "råkar" äta hela påsen. Varför ska man må dåligt över det? Vad är det som säger att man är duktigare om man äter lite än om man äter mycket? Vem bestämmer var gränsen går?

Något annat är ju alla de som ska "kompensera" att de ätit mer än planerat. De som får ångest över att ha ätit en kaka för mycket när eftermiddagssuget sätter in och därför äter minimalt senare under dagen eller till och med skippar middagen för att de inte ska få så stort kaloriöverskott. Enligt mig är det helt helt fel. För det första kommer blodsockerkurvan att åka berg-och-dal-bana ifall man äter fika på eftermiddagen och skippar middagen, vilket i sin tur leder till att du blir suget på mer sött och äter mer sötsaker eftersom "dagen ändå är förstörd". Jag anser att man ALDRIG ska hoppa över måltider. Man behöver åtminstone frukost, lunch och middag för att få i sig alla näringsämnen man behöver på en dag. Proteiner är superviktigt för att man ska hålla sig mätt och för att blodsockret inte ska dala så snabbt. Mellanmål är förstås också bra, men det är olika från person till person hur mycket man behöver äta per dag. Vissa behöver mellanmål, vissa kanske bara frukt.

Förutom den kompensation som innebär överhoppade måltider finns de alldeles för många som stresstränar dagen efter för att bli av med alla extra kalorier. Träning är ju något som jag älskar, men jag anser att man ska träna för att man tycker att det är kul, inte för att man får ångest om man inte gör det. Då är det inte okej. Hur ofta läser man till exempel på bloggar och facebook om de som en söndagmorgon skippar frukosten och tar en promenad på ett par timmar för att "bli av med alla överflödiga kalorier"?

Jag anser att ifall man råkar äta mer än planerat till exempel på eftermiddagen så ska man bara glömma det och gå vidare. Skippa ångesten och lär känna din kropp. Du kommer inte gå upp i vikt av att äta lite för mycket någon gång. Det kan till och med vara bra för kroppen att få sig en liten sockerchock någon gång. Ifall detta händer varje dag bör du kolla över ditt beteende och gå djupare in på vad det är som får dig att äta för mycket och få ångest över det. Men att äta lite för mycket skräp gör vi alla ibland. Är det gjort så är det gjort. Det är inte värt att må dåligt över det, för då gör man bara allt värre. Lev vidare som om ingenting hänt! Det är okej att göra "snedsteg" och allt går inte alltid som du kanske har planerat. Men var inte för hård mot dig själv. Man måste få unna sig ibland och man måste få leva livet!








Kommentarer
Postat av: Anna

Så sant! :) Jag håller absolut med dig om att man inte ska ha ångest över att inte alltid göra det rätta ... att göra lite snedsteg är ju bara mänskligt! Kör vidare!! Bra att du skriver att det ska vara roligt att träna och inte för att man stressar över det man ätit dagen innan!!

2011-07-08 @ 13:33:23
Postat av: Anonym

Känner igen mig mycket i det där med ångest. När jag äter för mycket en helg börjar jag alltid banta på måndagen.. Vet att det inte är bra, men jag håller mig i alla fall i form genom att göra det!

2011-07-08 @ 15:40:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0