Svar på frågor!



Har fått tre frågor idag medan jag varit borta, så jag passar på att svara på alla i ett inlägg. Fortsätt gärna ställa frågor till mig! Jag älskar att hjälpa till och svarar så gott jag kan på allt :)


Har en liten fråga till dig :)
Bränner man mer kalorier om man är ute och springer när det är varmt ute?:) känns ju som att det ger mer då. Eller är det samma?


Intressant fråga! Jaa, man bränner mer kalorier om man springer när det är 30 plusgrader än 17. Det gör man för att kroppen måste arbeta mer för att behålla "rätt" kroppstemperatur (ca 37 grader). Därför kommer du även svettas mer om du tränar i högre värme. MEN detta är endast ifall du har samma intensitet vid träningen. Är det väldigt varmt orkar man oftast inte springa lika fort och man klarar sällan att hålla på lika längre eftersom kroppen blir tröttare ju mindre vätska man har i sig. Svettas man mycket blir man trött fortare helt enkelt. Därför kanske du bränner mer kalorier om du springer när det är 17-18 plusgrader ute eftersom du orkar springa både över längre tid och hålla en högre hastighet. Så det beror helt på! Men generellt kan man säga att ifall du håller tex en hasighet på 12 km/h i 30 minuter oavsett temperatur så kommer du att göra av med mer energi om det är väldigt varmt ute. :)



hur mycket tränar du? :)

Jag tränar 5-6 dagar i veckan. Jag har ett rullande schema när det gäller styrketräningen så att jag tränar igenom olika muskelgrupper varje dag i fem dagar och har sedan vilodag. Sjunde dagen börjar jag alltså om från början. ibland tar jag en extra vilodag mitt i träningsveckan ifall jag känner att det behövs. Man måste lyssna på kroppen! Morgonkardio kör jag i princip varje morgon, men det är endast låg- eller medelintensivt. Typ promenad eller en lättare inlinesrunda. Jag springer eller tränar annan hgintensivare kardio när jag känner för det, vilket ofta blir typ 2 gånger per vecka, bara för att jag tycker att det är kul att svettas rejält ibland! :)



Är det enklare eller vad man nu skall säga då du tränar me handskar?!

Nej, det är inte lättare egentligen. Jag använder handskar eftersom jag får så fruktansvärt mycket förhårdnader i handflatorna när jag lyfter tunga vikter, samt för att jag vill skydda min förlovningsring så att inte den skadas. Är väldigt rädd om den och vägrar ta av mig den, haha ;) Det kan vara lättare att träna med handskar eftersom man kan hålla på lite längre och behöver inte ge upp ett set för att man får för ont i händerna. Handskarna gör också att man får bättre grepp, för svettas man rejält så är det inte så lätt att greppa alla vikter. Men rent styrkemässigt finns inga fördelar med att ha handskar! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0