Svar på frågorna






Heheh, jag har en liten annorlunda fråga. Hur stora är dina armar i omkrets? Runt biceps? :D

Haha, jag hade aldrig mätt tidigare. Men för din skull sprang jag runt som en tok här och sökte efter ett måttband. 32 cm är jag uppe i, och större ska dom bli!



Hur mycket tar du i bänk??
Jag är pinsamt svag i bänk alltså. Men det beror ju på att jag aldrig tränar det förutom i Älvsbyn. Jag har klarat några reps på 50 kg, så jag maxar väl strax över det. Definitionen på vältränad är tydligen när man tar sin egen kroppsvikt x 10 reps, så det är väl målet då. Och det kommer jag att nå. Bara jag börjar träna bänk oftare, haha.


Äter du alltid nyttigt och hälsosamt??? :P
Nej nej nej. Jag är långt ifrån nyttig jämt. Jag äter hur mycket onyttigt som helst, haha. Ni skulle ha sett en vecka i mitt liv ;) Men min kropp mår helt klart bäst när jag äter mer hälsosamt. Av snabba kalorier (typ pasta och bröd) blir man snabbt pigg, men sedan direkt seg igen. När jag äter bra blir den kurvan betydligt jämnare och ni får en gladare och piggare Emma! Men jag älskar mat, fika, godis.. Jag allt ätbart helt enkelt! Och jag tycker att man ska äta allt, men inte alltid. Jag har inga förbud eller regler utan äter det jag är sugen på, oavsett om det är nyttigt eller inte. Det är faktiskt riktigt bra för mig att äta lite onyttigt då och då eftersom det är fruktansvärt svårt för mig att gå upp i vikt annars, vilket jag måste göra nu när jag bulkar. Att ligga 500 kcal plus varje dag är jättesvårt när jag även i vanliga fall äter som en tok eftersom jag har en hög förbränning. Så lite godis skadar inte ;)





Jag har en fråga :) Hur många läsare har du varje dag? Anser du att du är en
känd bloggare? :)
Nej, jag är inte en känd bloggare. Jag anser att man kan räkna sig som känd om man har över 10 000 besökare dagligen, men jag är bara på tresiffrigt antal. Mitt mål är att inte att bli någon jättestor bloggare. Det skulle självklart vara kul att ha över 1000 besökare, för den gränsen har jag faktiskt aldrig nått hittills. Men hur många som läser har ingen större betydelse, huvudsaken är att jag kan nå ut till folk och inspirera och motivera till en hälsosammare livsstil :)


Hmm, självklart ska vi ju hitta på någon fråga. Vad gör du om 10 år? :-)
På 10 år har vi nog hunnit flytta tillbaka till Norrbotten. Linus har siktat in sig på ett hus i Korsträsk, men jag tror inte att det finns speciellt mycket jobb för kulturgeografer där, så vi hamnar väl kanske i Luleå eller nåt. Jag hoppas att jag även har hunnit gå en PT-utbildning då också. Sedan är vi väl gifta, har 1-2 barn, ett par hundar och några fler katter. Fullt hus ska det vara! ;)
Visst e du och din pojkvän förlovade?? När ska ni gifta er? :>
Japp! Vi förlovade oss 7 maj i år, vilket känns huuuur bra som helst! Till skillnad från alla fjortisförlovningar där tonåringar förlovar sig utan att ens ha planer på att gifta sig så kan jag lova er att det blir bröllop! Dock kommer det att få vänta ett tag eftersom vi inte har de ekonomiska förutsättningarna för det nu när båda lever på studielån. Vi behöver inte ha något stort bröllop, men vill ändå kunna bjuda alla nära och kära. När vi pluggat klart och börjat jobba kan vi börja spara pengar till det :)


Fin blogg! Hur trivs du i Umeå? Jag har sökt skola där till våren och det vore roligt med lite information om studentlivet och hur det är. Jag har hört talats om ett stort häftigt gym där, har du testat på det? Ha en bra dag och var gärna med i dagens blogg! Kram
Tack! Jag trivs superbra i Umeå! Det är en helt underbar stad. Univeristet är superfint, men jag måste säga att det var en rätt stor omställning för mig att komma dit. Det är nästan 40 000 studenter som läser där och i byn jag kommer ifrån bor det endast 8000 sammanlagt. Men jag gillar det! Studentlivet är superkul! Det blir mycket mer pluggande än på gymnasienivå, men eftersom man läser sådant som man tycker är intressant så funkar det oftast rätt bra ändå!
 
Jag antar att du menar IKSU? Nordens största gym har jag hört. Det är där jag tränar och kämpa på om dagarna och jag tycker att det är superbra! De har flera styrketränings- och konditionsrum och så många gruppsalar att man lätt går vilse. Det finns massor av pass ifall man är intresserad av sånt och det finns även stort utbud av fria vikter och maskiner ifall man tycker bättre om att träna själv. Sedan finns en restaurang där de serverar lunch varje dag, samt en kiosk där de säljer bland annat frukt och proteinbars. Jag gillar det! Skulle kunna hänga där hela dagarna om jag inte hade så mycket annat att göra. Hör av dig om du börjar träna där så kan i träna tillsammans någon gång! :)


Hur får man bort kärleks handtagen fortast?
Många önskar att det fanns mirakelkurer mot sånt, men tyvärr gör det ju inte det. Det som gäller är helt enkelt att göra av med mer energi är du äter. Du måste alltså ligga på kaloriminus. Mer konditionsträning och bra kosthållning är lösningen. Sedan är det ju också olika varifrån kroppen väljer att ta fettet ifrån. Vissa samlar på sig mer kring magen, vissa kring låren. Det sista "överflödiga" fettet är ofta svårt att få bort. Det skulle vara gode nice om man kunde bestämma var på kroppen man vill ha fett och var man inte vill ha det, men så lätt är det inte. Det som gäller är helt enkelt hårt arbete! Lycka till!


jag tränar 4 ggr i veckan, men ser ändå inget resultat? vad ska jag göra för att gå ner i vikt?
Det är lite svårt för mig att säga när jag inte vet vad du tränar och hur intensivt. Men jag ska försöka hjälpa! Tänk över dina tränings- och kostvanor. Har du tränat samma sak flera veckor? Kanske dags för en förändring? En tumregel brukar vara att alltid byta program efter ca 6 veckor eftersom kroppen vänjer sig. Den träningen du kör bör vara både styrketräning och kondition. Gärna morgonpromenader också, ifall du har tid med det! När det gäller maten brukar jag föreslå så rena råvaror som möjligt. För viktnedgång ska du självklart skippa skräpmat, godis, m.m. Sedan gäller det att äta mer proteiner och mindre kolhydrater, vilket är en metod som funkar för de jag hjälpt tidigare (bland annat pojkvännen som gått ner 22 kg). Ifall du gör allt du kan och ändå inte går ner i vikt kanske det helt enkelt är så att du inte behöver gå ner något? Kroppen har en "trivselvikt" och därifrån är det ofta svårt att gå både upp och ner. Du kanske helt enkelt behöver det fettet du har på kroppen? Ifall du vill ha ett mer utförligt svar måste jag få veta mer om dig, dina vanor och dina förutsättning. Mejla: [email protected]


Jag anser att jag själv bör gymma, längesedan man la ner fotbollskarriären ;> Men hur kommer man igång? Har inte nog med motivation att hålla samma takt efter c.a 2 veckor..?!
Mitt tips är att du börjar försiktigt. Börja med att köra tex två pass i veckan. Efter ett tag blir det en rutin att gå i gymmet. Utöka när du känner att du är redo för det. Du kan tex börja med att köra två helkroppspass varje vecka där du får in någon övning för varje muskelgrupp. Sedan kan du splitta kroppen i två delar, tex överkropp/underkropp. Men ett vanligt misstag är att gå ut för hårt från början. Det funkar ofta ett par veckor, men sedan tappar man lätt motivationen, precis som du säger. Förutom att trappa upp långsamt är det såklart motivationshöjande ifall du har en PT eller bara någon vän som du kan träna med. Fördelen med det är att man inte bara sviker sig själv om man lägger av, utan även vännen. Men se till att din vän har samma mål som dig och att ni är på någorlunda samma nivå. Vill du har förslag på träningsprogram? Mejla: [email protected]




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0