Svar på kommentar


Jenny om "Magdödare":

Jag är av åsikten att magen är en muskelgrupp precis som vilken annan och jag ser inte fördelen av att köra sjukt många reps på just magen! Släng på vikt istället och gör färre! :) har du testat det? Känns som att det ger bra mycket bättre resultat dessutom :)


Jag brukar inte köra så många reps. Varken för magen eller för någon annan muskelgrupp heller för den delen. Men jag är inne i en period då jag försöker variera mycket och chocka kroppen med lite nytt, eftersom det är så lätt att fastna i "gamla hjulspår". Dock kör jag ofta lite fler reps för magen än för andra muskelgrupper i vanliga fall också. Tränar oftast med lågreps, men när det gäller magövningar tycker jag att det tar bäst när jag ligger kring 8-12 reps. Förutom att det är bra med lägre repsantal vid muskelbyggande så är det ju även mer tidseffektivt, men som sagt så försöker jag just nu att variera så mycket som möjligt, därav fredagens extremt höga repsantal.

Men du har helt rätt i att magen ska tränas precis som alla andra och jag kan till exempel inte förstå varför vissa tränar magen varje dag. Magmusklerna behöver också vila! Och man får varken plattare mage eller magrutor av att köra 1000 situps om dagen.

Just nu har jag inget större mål med magträningen, utan tränar mest magen för att underhålla den, därför funkar det att köra högreps någon gång. Att skrapa fram magrutor blir ett projekt som jag ska ta tag i på ett par år!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0