Dag 19 - Hälsa för mig

Bloggutmaningen Dag 19
(För tidigare inlägg se kategorin Bloggutmaningen - Träning)


Hälsa för mig

För mig innebär hälsa att må bra fysiskt och psykist. Det innebär att sova bra, äta bra och röra på sig. Hälsa för mig är att äta nyttigt och hälsosamt, men inte alltid. Äter man 90% bra kan man fuska lite på helgerna och unna sig saker. Det tycker jag är viktigt för att man ska må bra. Inga krav och inga måsten.




Att vara hälsosam tycker inte jag behöver betyda att man ska träna på gymmet sex gånger i veckan eller lägga ner mer än två timmar om dagen på träning. Man kan vara hälsosam genom att ta promenader till och från jobbet, åka slalom eller busa med sina barn eller syskon i en pulkbacke.

Det är stor skillnad på elitidrott och häsla. Elitidrottare lever inte speciellt hälsosamt egentligen. Att träna flera timmar om dagen trots att kroppen säger ifrån är inte bra för hälsan. Att äta strikt som en elitidrottare är inte heller alltid bra för hälsan (finns ju dock variationer mellan olika idrottare).

Man behöver alltså inte vara något träningsfreak för att att vara hälsosam. Vardagsmotion och en bra balanserad kost kommer man långt med!

Sedan tycker jag förstås att alkohol är dåligt för hälsan, men det kanske ni redan räknat ut? Alkohol är varken hälsosamt eller bra om man tränar mycket.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0