Beach 2011




Eftersom jag får en del frågor om lite allt möjligt tänkte jag välja ut några som jag känner för att svara på. Ska även fixa en ny kategori: "Frågor och svar". Vad tycks om det? ;) Bara ställa en massa frågor då så svarar jag på det jag kan!



Dagens fråga:

Hej hej! Du tränar ju rätt mycket, så jag undrar ifall du har några bra träningstips för att komma i form till beach 2011? Börjar känna paniken nu..


Träningstips har jag mycket av! Men först och främst måste jag få fråga varför du känner panik över att komma i form till beach -11? Det är många som vill komma i form för att "våga visa sig på stranden", men för vems skull är det då egentligen som du vill komma i form? är det för din egen skull eller på grund av vad andra tycker?
Jag tycker att man ska strunta i vad andra tycker och bara tänka på sig själv när det gäller ens kropp och hälsa. Träna för DIN skull!

Jag vill ju inte rekommendera att "stressträna" nu för att komma i form på ett par månader, eftersom detta är en lång process om det ska vara hälsosamt. Många hoppar på olika dieter i hopp om att "gå ner 5 kilo på två veckor", osv. Detta är inte hälsosamt på något sätt och kan göra mer skada på kroppen än nytta. Till att börja med kräver hårda dieter ett osunt lågt kaloriintag som dels leder till att träningen blir lidande, men det finns också stor risk att man inte orkar köra dieten mer än ett par dagar och sedan äter man en massa onyttigt för att "man har varit så duktig". Om du går ner snabbt i vikt är det inte heller fett som du tappar i första hand. Det första som försvinner är vätska, vilket går allra fortast om du kör en diet på lite kolhydrater eftersom 1 gr kolhydrater binder 2 gr vätska (i snitt alltså, variationer finns såklart mellan olika människor!). Om du sedan fortsätter med ett lågt kaloriintag och rasar i vikt är det mycket muskelmassa som försvinner.
När du sedan börjar äta som "vanligt" igen tar kroppen åt sig all energi eftersom den snabbt ställer in sig på svältläge när du äter för lite, och du lägger lättare på dig fett. Så summan av det hela är att din muskelmassa minskar och fettprocenten ökar när du börjar leva som vanligt igen.
På grund av detta är det inte rekommenderat att ha en viktnedgång på mer än 0,5 kg i veckan, för att undvika att tappa muskler.
Därför rekommenderar jag inte att köra någon hård diet för att komma "i form till sommaren".


Jag förespråkar att man ska träna året runt och att man ska göra det för sin egen skull. Träningen ska vara rolig och du ska tänka på DINA mål, inte vad andra förväntar sig av dig. 


Jag vet ju inte vad just dina mål är; viktnedgång, synliga muskler, eller något annat? Jag skulle även behöva veta lite med om de förutsättningar du har idag för att kunna ge bättre tips. Men lite grundläggande; du ska träna styrketräning och konditionsträning. Många som vill gå ner i vikt tränar främst konditionsträning eftersom detta bränner mest kalorier under själva träningstiden. Har man mer muskler har man en högre förbränning dygnet runt, eftersom muskler kräver mycket energi för att växa. Ett tips kan därför vara att köra styrketräning varannan dag och konditionsträning de dagar du inte tränar styrka. Vilodagar måste också finnas med eftersom det är viktigt för kroppen med återhämtning. Gå inte ut för hårt, utan lyssna på kroppen!
Morgonpromenader innan frukosten är också ett bra tips! Dels använder kroppen fett som energikälla när du inte ätit något på några timmar, och dels så är det en superbra start på dagen som gör att man blir piggare och har mer energi under resten av dagen!

Kostmässigt är jag emot olika "quick-fix-dieter". En hälsosam kost med mycket proteiner är bra. (Du får i dig proteiner genom kött, fisk, kyckling, ägg, mjölkprodukter, m.m.). Proteiner behövs för att musklerna ska växa!
Ett problem i dagens samhälle är att många äter för mycket kolhydrater. Du behöver inte utesluta dessa helt, men välj fullkornsris, m.m. istället för det vanliga. Detta gör att du håller dig mätt lite längre och blodsockerkurvan hålls på en jämnare nivå!
Det är viktigt att du inte äter för lite. Kroppen behöver energi för att orka göra sig av med energi! Ifall du är ute efter att gå ner i vikt ska du inte ha ett kaloriunderskott på mer än 500 kcal om dagen.

Lycka till!



(Observera att jag inte är utbildad inom kost och hälsa, utan utgår från sådant jag lärt mig genom att läsa böcker, tidningar, bloggar, m.m., samt egna erfarenheter.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0