Linus diet

Eftersom jag har fått kommentarer på bloggen med folk som undrar över hur det går med Linus diet, samt att många av mina vänner frågar, så har jag nu bestämt mig för att skriva ett litet inlägg om det. Jag tänker dock inte lägga upp några bilder eller skriva ut vikt eller mått utan Linus godkännande.

Den 1 januari påbörjade Linus sin diet. Han kickstartade då med att dricka nutrilett-drinkar i två veckor. Jag anser att man kan göra det om man har många kilon som man vill bli av med. Dock inte mer än två veckor eftersom det inte är hållbart i längden, men det fungerar bra som en extra kick och höjer motivationen eftersom man under denna första period tappar mycket i vikt. Linus gick ner sex kilo på två veckor, dock är ju det mesta av det vätska.

Nästa fas blev att introducera vanlig mat igen. Han fick nu börja äta proteiner och sallad, så som kycklingsallad, köttfärs och sallad, osv. Under denna period drack han fortfarande nutrilett ibland. Typ sent på kvällen innan han skulle sova.

Tredje fasen påbörjades när hockeysäsongen slutade och han började träna på gymmet istället. Fokuset ligger på konditionsträning nu eftersom jag inte rekommenderar styrketräning på ett kaloriunderskott. Då bryts kroppen bara ner på sikt. EN del styrkepass får han köra med mig, men inte i byggningssyfte.
Jag har satt upp ett minimum på att han ska förbränna minst 500 kcal genom träning och promenader varje dag. För att orka träna mer la vi till mer kolhydrater i form av havregrynsgröt till frukost. Nu handlar det inte så mycket om diet, utan mer om livsstil.

Den fjärde fasen börjar vi på måndag. Då kommer han att vara nere i Umeå med mig under några veckor så då ska jag köra hård diet med honom och vara hans "PT". Detta är slutspurten. 7 kg kvar till målvikten och jag ska hjälpa honom i mål så gott jag kan!

När målvikten är nådd kommer vi att kämpa för att hålla den. Man kan inte börja äta skräp igen bara för att man nått sin målvikt, utan det handlar om att föra in goda vanor. Vilket han visserligen har redan idag. Men att kunna behålla de goda vanorna, hålla vikten, må bra och leva ett låååååångt liv med mig!


Hittills har han lyckats gå ner 16 kilo och minskat 19 cm runt midjan. Grymt bra kämpat måste jag säga! Jag är VÄLDIGT stolt över min fina man!







Jag är väldigt glad över att jag har kunnat inspirera honom till att leva ett hälsosammare liv
. Kan ju meddela att det var han själv som tog beslutet att gå ner i vikt och att jag bara hjälper till med mina kunskaper om hälsa, kost och träning. Jag har inga krav på honom om att han måste gå ner i vikt - jag älskar honom precis som han är!


Kommentarer
Postat av: Jessika

Men så duktig han har varit! Det syns verkligen på honom att han har tappat vikt, men 16 kilo! Trodde inte det var så mycket! Bra jobbat :)



Emma - du vet att det är du som får strukturera upp min diet/träningsplan när det är dags för mig att komma i form efter graviditeten! :D



<3

2011-05-31 @ 11:59:41
URL: http://jessiiika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0