Vad innebär kardio?

Vad innebär kardio? :)

Kardio kan man helt enkelt förklara som konditionsträning. Kardiovaskulär träning är när när man joggar, springer, cyklar, osv för att komma upp i puls. Huvudsaken är här att pulsen stiger och man blir andfådd. Begreppet "kardio" kommer från grekiskans "hjärta", och man kan enkelt säga att man tränar upp hjärtat genom att röra på sig och därmed kan man bland annat förebygga framtida hjärtattacker. Därav namnet.

Jag ser det så här; kardio är när man tränar för att komma upp i puls och konditionsträning är när man tränar för att bli bättre konditionsmässigt (tex springa snabbare/längre). Det finns lite olika tolkningar på detta!


Kommentarer
Postat av: cissi

Du får receptet här :) pizzadeg(räcker till 4 pizzor) 25g Jäst, 2,5dl ljummet vatten, 1msk rapsolja, 1krm salt, 5,5 dl vetemjöl special med fullkorn. Degen ska jäsa 45 min. Tomatsås: 250g krossade tomater, 1/2 dl tomatpure, 2msk vatten, oregano, basilika och salt. Puttra i 20 min. Som topping använde jag antingen tonfisk, Kalkon, mager skinka eller Soltorkade tomater. Osten ska vara 10% fett hårdost (inte färdigriven) ungefär 80g per pizza. Ugnen på 225grader, 12min. Lycka till!

2011-05-14 @ 17:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0