Delmål



Fråga:


vilken snygg rygg du har fått till, tänkte på headern. Den är ny va?Skitsnygg iaf :)

Vi älskar delmål! Har du något mål på G?


Vill börja med att säga TACK! Såna kommentarer värmer, ska du veta! Och jaa, headern är ny, fixade den för ett par dagar sedan :)

Delmål är superbra, både inom träningen och i övriga livet. Det är viktigt för motivationen att ha en tydlig målbild med sin träning. Då menar jag att man ska kunna se sig själv lyfta 100 kg i bänkpress, stå på fitnesscenen, komma i de för små byxorna, m.m. Om man har en tydlig målbild blir det lättare att kämpa på, även när det känns svårt.

Delmål är ganska lätt att sätta ut ifall man till exempel har som slutmål att väga 10 kilo mindre. Då kan man ha som delmål att gå ner två kilo i taget, osv. Det är superbra! Och när man lyckats med ett delmål tycker jag att man ska belöna sig själv med något. Man kanske kan köpa det där träningslinnet som man så länge längtat efter?

Mitt mål med träningen är ju att bygga mycket muskler. Jag vill ha synliga muskler. (Och sen skulle det ju vara roligare om jag kunde bli starkare än pojkvännen, haha;)).
Jag har fått fundera ett par dagar nu efter att jag fått din kommentar. Vad har jag egentligen för delmål?

För tillfället handlar mina delmål om att lyfta tyngre vikter och orka mer. Jag vill till exempel klara av 6 chins utan assist. Jag klarar nu en och en halv (jaa, jag kommer bara halvvägs upp på andra ;P), men jag klarar lätt 8 chins med ytterst lite assist. Jag tror därför att det sitter mycket mentalt. Man skapar lätt mentala begränsningar som gör att man inte klarar av något som man kanske egentligen inte är så långt ifrån. Så det är ett delmål! Komma över den mentala biten och klara av att göra chins utan assist.

Ett annat delmål är att pumpa biceps med 20 kg-hantlarna. Här handlar det inte om den mentala biten, utan ren styrka. Med lite vilja och kraft vet jag att jag kan fixa det. Inte än, men målet är ju att bygga upp styrkan så att jag klarar det.

Liknande mål när det gäller styrka har jag även i andra övningar och muskelgrupper. Till exempel plankan i 5 minuter. Det skulle vara rätt grymt! Jag har inte världens bästa bålstyrka, och denna ska byggas upp. Ett mål gör att det blir lättare att kämpa för det!

Konditionsmässigt är målet en halvmara nästa år, och just nu har jag inte några tydliga delmål för det, men ska sätta mig och skriva ner lite utmaningar till mig själv. Det kan handla om att springa i 12 km/h i 30 minuter, osv.


Mitt tips till alla är att skriva ner vad du har för delmål och skriva ner en belöning du ska ge dig själv när du nåt varje delmål. Det är en superbra boost för motivationen! Du kanske längtar efter att få köpa en ny telefon, en bok, nya gardiner, nya kläder eller att fara iväg och resa någonstans. Det är du själv och din plånbok som avgör vad belöningen ska bli när du når ditt delmål, huvudsaken är att det är något eftersträvansvärt som du verkligen vill ha.

Lycka till! I know you can do it!





If you believe it, you can achieve it!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0