Hur man kommer igång med träningen




har du något tips på hur man ska komma igång när man vill träna men verkligen inte får tummen ur ??
Gärna lite tips på hemmaträning oxå


Det är viktigt att inte gå ut för hårt från början. Ifall du till exempel aldrig har tränat tidigare och börjar med 10 pass i veckan känns det lätt för jobbigt och det är lätt att ge upp. Börja istället med 2-3 pass i veckan, så blir det ingen stor omställning och du har större chans att fortsätta träna. Sedan lägger du på fler pass när du känner att 3 pass i veckan är för lite.

För att ta sig iväg till träningen är det en bra idé att ha en träningskompis. Då kan man peppa varandra att ta sig iväg när det känns motigt. Det är dock viktigt att träningskompisen också är motiverad till att träna, så att det inte blir du som får släpa med honom/henne varje gång, för då är det lätt att man blir less. Hitta någon som har ungefär samma mål som du, så blir det lättare! Se dock till att träna mer än prata ;)

Ett annat bra tips är att blogga om träningen. Det hjälper mig jättemycket! Ibland är jag omotiverad till att fara till gymmet, men då tänker jag: "Jag skrev ju faktiskt imorse att jag skulle träna rygg idag" och då gör jag det för att jag känner att jag inte bara sviker mig själv, utan lurar alla andra också. (Inte för att jag tror att mina bloggläsare skulle bli så besvikna egentligen, men det är lättare när man sagt till nån annan att man ska träna att hålla det).
Skriv blogg eller dagbok eller något och planera vilka dagar och tider du ska träna. Sedan utvärderar du varje pass och ser dina förbättringar! Att blogga tycker jag håller motivationen uppe!

För att tagga till träning brukar jag kika runt på olika träningsbloggar och lyssna på peppande musik. Fixa ihop en låtlista med låtar som ger dig energi och som gör dig glad. Träningen blir såååå mycket roligare när man har bra musik i öronen!



När det gäller hemmaträning är jag ingen expert, eftersom jag oftast tränar på gymmet. Men jag har en pilatesboll, abslider och ett par hantlar och det anser jag är alla redskap man behöver för att få till ett träningspass! På pilatesbollen kan du köra crunches, rygglyft, armhävningar, m.m. Funkar till de flesta muskelgrupperna och ger lite utmaning eftersom man måste hålla balansen. När du tränar på ojämnt underlag arbetar du även med de inre musklerna!

Utan redskap kan man ju alltid träna till exempel crunches, armhävningar, rygglyft, benböj, plankan, jägarvila... Finns mycket! Om du vill ha vikter kan du fylla vattenflaskor med sand för lite extra motstånd. Annars kan gummiband vara bra att införskaffa. Jag har aldrig testat att träna med band själv, men har hört mycket positivt om det.

En boost för hemmaträningen anser jag är att skaffa en träningsdvd. Caroline Nilsson (Gymglam.se) har gjort ett par stycken. Denna glada tjej gör att man tar i lite mer. Det är som att vara på ett gruppass ungefär, fast man är hemma själv i vardagsrummet. Hennes dvder är rätt korta, en kvart ungefär, så om man införskaffar ett par olika kan man köra dem efter varandra. Det finns även ett stort utbud av pilatesfilmer och aerobicpass som man kan köpa som dvd. Det kan vara bra investeringar!

Konditionsträning är ju lätt att köra utomhus. Hitta en backe och spring lite intervaller, eller ta en runda på cykeln. Inlines är också superbra träning, som snart kommer fungera bra (när all snön är borta). Det är bara fantasin som sätter gränser!


Hör gärna av dig om du vill ha mer konkreta tips; [email protected]

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Anna Nyman (mamma)

Fantstiskt inspirerande att läsa dina tips!! :D

2011-04-05 @ 11:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0