Vilodagar. Hur ofta?






Hur ofta har du vilodag?

Jag ser till att ha en hel vilodag MINST en gång i veckan. Under vilodagen kan jag dock promenera och så, vilket jag inte ser som träning utan mer som vardagsmotion. Men ingen styrketräning eller konditionsträning är det som gäller då.

Vilodagar är viktigt! Det är under vilan som musklerna återhämtar sig och växer. Ett klassiskt nybörjarmisstag i gymmet är att träna mer och mer för att få resultat, medan det som man i själva verket gör fel kan vara att vila för lite.

Styrketräningen bryter ner musklerna, och det är under vilan som de växer!

Som sagt så vilar jag minst en gång per vecka, men ibland oftare när jag känner att jag tränat ovanligt mycket eller att kroppen är ovanligt trött. Man måste lyssna på sin kropp och lära sig att tyda signalerna på när man behöver lägga in en extra vilodag :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0