Man blir bra på det man tränar på

Jag har gett upp pluggandet för denna gång. För att minska all stress tog jag mig en lång powerwalk med lite jogginginslag. Det känns verkligen att det var längesen jag sprang nu. Benen kändes tunga och stela, haha. Jag borde verkligen ta upp löpningen lite igen. Det är ju så skönt att fara ut på en liten löparrunda då och då!

När jag springer har jag min runda på 5 km, vilket jag tycker är alldeles lagom. Ett par killar på gymmet sa: "5 kilometer är ju en joggingtur på fyllan!". Håller inte med. Ibland får jag höra: "Du är väl bra på att springa? Du tränar ju mycket!". Men det är ju helt enkelt så att man blir bra på det man tränar. Jag tränar styrketräning, inte löpning. Det är ungefär samma som när jag gick gymnasiet. Jag läste estet med musikinriktning och alla fick för sig att jag skulle vara bra på att rita eftersom jag gick estet. Not really. Jag är i streckgubbe-stadiet och har aldrig varit bra på att rita.

När det gäller styrketräning och löpning så är det både olika energisystem och olika muskelfibrer som arbetar. Styrketräning är anaerobt, löpning (långdistans) är aerobt. I styrketräning är det typ 2-fibrer som arbetar, löpning typ 2-fibrer. Så att man är stark behöver inte på något sätt betyda att man är en bra löpare, cyklist eller något annat. Man tränar på helt olika sätt. Och man blir bra på det man tränar på.










Styrketräningsbrud - Inside out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0