Att sätta upp mål

Har hunnit vara en sväng till gymmet. Bicpes och triceps pumpades hårt. Lågreps. Det gick bra! Började med PB i bamsecurls, så det gav positiv glädje och energi till resten av passet ;)




Efter styrketräningen sprang jag på löpbandet. det blev bara en halvtimme idag med. Mina ben är trötta och möra nu eftersom de är lite ovana vid all konditionstrning. Så då gäller det att lyssna på kroppen. Pressa sig liiiite mer än man orkar, men sedan känna när det inte går längre. Man får inte gå ut för hårt i början. Att trappa upp tid och hastighet steg för steg r det bästa konceptet, för man orkar mer och mer för varje gång. :)

Jag är dålig på att springa. Det är jag verkligen. har alltid varit duktig på det och har aldrig klarat av att spring länge eller snabbt. Det r delvis drför jag kör min konditionsperiod nu. Konditionen ska bli såååå bra och jag ska klara av att springa en mil utan att behöva stanna. Det är ett mål som är långt bort nog för mig just nu. Och jag ska klara det, även om det kanske tar lite tid!

För att kunna sätta upp mål och klara dem måste man veta sina förutsättningar och sätta upp realtistiska mål. Tex ifall jag skulle vilja springa 5 mil i sträck och lyfta 130 kg i bänkpress.. Då kan jag inte ha som mål att klara det efter två veckor, för det är inte realistiskt utifrån förutsättningarna. Det är mål som man måste kämpa med länge och lägga ner mycket tid på för att kunna klara. Sedan finns det alltid platåer i träningslivet. Allt stannar till och förbättrade resultat lyser med sin frånvaro.

Dessa faktorer kan leda till att träningsmotivationen försvinner. Man når inte de målen man tänkt inom en viss tid för att de inte är realistiska och man hamnar i en period där man inte märker några resultat av träningen. För att undvika att motivationen försvinner helt är det viktigt att ha kvar hoppet. Man måste kunna hoppas, vilja och tro att man ska nå sina mål. Detta kan göras genom att man stter upp delmål.

Ett delmål kan vara att springa en mil utan pauser. När man nått det målet sätter man upp fler och fler delmål och till slut når man sitt slutgiltiga mål, som i detta exempel var att springa 5 mil i sträck. Det blir lättare att behålla motivationen om man har delmål som är lättare att uppnå och man känner sig duktig när man klarar dem, för då vet man att man är en bit på vägen.

När man uppnått ett delmål kan man belöna sig med något. Då har man något att se framemot. För mig kan det vara att köpa en bodylotion som jag länge velat ha men som jag har varit för snål för att köpa. Vad man vill belöna sig med är olika, men det ska vara något som ger motivation till att klara delmålet!



Kommentarer
Postat av: Gniztra

Fake piercings?

Större läppar?

Snygga smycken?

Playboysaker?

Kolla in på gniztra.com

puss

2011-01-03 @ 17:34:58
URL: http://www.gniztra.com
Postat av: Johanna

SV: Åh vad roligt att de ska gifta sig, det visste jag inte! :D Kärleksvisan är fin, den har jag typ också velat sjunga på ett bröllop, fast vet dock inte om jag skulle våga :) Fly with me måste jag kolla in :P

2011-01-03 @ 17:42:00
URL: http://joohannas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0