Lightprodukter



Jaa, hur är det egentligen med lightprodukter? Får ofta höra "Det är lika dåligt som originalen". Tex att vanliga Coca Cola och Cola Light är lika dåligt. Det sägs att de nordiska länderna är de som är mest rädda för sötningsmedel i världen.

Jag ska varken säga att det är bra eller dåligt med lightprodukter. Det finns för- och nackdelar med allt. Påståenden som: "Man blir tjock av att dricka light-läsk" håller jag inte alls med om. I tex cola light finns inga kalorier (eller jaa, 1 kcal per 250 ml står det tydligen här), vilket gör att det i sig inte är värre än att dricka till exempel vatten.

Det som kan leda till viktuppgång är att sötningsmedel kan leda till ett ökat sötsug. Kan man kontrollera detta sötsug är det alltså inte farligt, men ifall cola light leder till att du börjar äta exempelvis mer godis är det inte bra.

Sedan har mängden betydelse. Nu pratar jag inte om light-drycker längre, utan om tex yoghurt. Ett vanligt problem brukar vara att man inte blir lika mätt på lättyoghurt och därför äter mer än man gör när det är en yoghurt med högre fetthalt. Detta är förstås olika, men äter du mer får du kanske inte effekter du önskat av att byta ut den "vanliga" yoghurten mot en light-variant.

Jag dricker ofta cola light, men aldrig vanlig läsk. Det gör jag inte för att jag är rädd för kalorier eller nåt. Tränar man mycket måste man ha ett högt kaloriintag. Jag tycker dock att det är onödigt att dricka kalorier när man kan äta den och bli mätt på dem. Dessutom får man i sig bättre kalorier av att tex äta kyckling än att dricka samma kalorimängd i läsk. Så därför förespråkar jag cola light!

Många i norden är rädda för aspartam som finns i lightdrycker, m.m, men detta är inte farligt om man inte får i sig mängder över 6 liter om dagen. Ingen större risk för en vanlig Svensson med andra ord!




Blev glad när jag hittade dessa idag på Ica Ålidhem. Coca-cola Vanilla är en favoritsmak som jag inte druckit på länge, men nu finns den i Zero. Lovely! Då kommer jag köpa fler såna ;)


Kommentarer
Postat av: Lina

Du e de inte onyttigt att dricka läsk va?

2011-01-25 @ 18:09:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0