Mini-deff

Under snart en vecka har jag kört min "mini-deff". Jag känner att jag har tappat lite vätska från kroppen, men det är ju inte så konstigt. 1 gr kolhydrater binder 2 gr vätska och med minskat intag av kolhydrater (dock inte helt uteslutet) så tappar man fort vätska. Men det är ju inte heller så konstigt att det går fort att tappa vätska när kroppen har vant sig vid allt julgodis, m.m. som intagits senaste tiden. När den knappt får något sött alls (förutom frukt och bär) så försvinner vätska.

Men trots att jag vet att vätska försvinner väldigt fort så måste jag lägga till lite mer kolhydrater i kosten för att inte tappa så mycket fett eller muskler. För det är ju inte det som är målet. Mitt mål är snarare att "rensa kroppen" från allt onyttigt en period. Sedan ska jag försöka minska lite i fettprocent och samtidigt behålla musklerna. Sådant tar lång tid.

Ifall man har som mål att gå ner massor i vikt kan det fungera att gå på stenhård diet, men då försvinner musklerna. Det är också svårt att bygga msukler och tappa fett samtidigt. Ifall man då har som mål att behålla musklerna och minska fettprocenten något krävs därför mycket noggrann planering och ifall man tittar på vågen ska man inte gå ner mer är ett halvt kilo per vecka.

Dock tycker jag att vågen är väldigt missvisande. Vikten säger ingenting om kroppssammansättningen. Alltså kan någon med mycket muskler väga mer än någon med mycket fett, trots att den med mycket muskler ser mycket smalare ut. Muskler tar mindre plats än fett. Jag brukar sällan väga mig utan går efter hur kroppen känns istället! 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0