Träna hela kroppen!



För några dagar sedan läste jag något i Stora boken om styrketräning som jag inte har tänkt på mycket tidigare, men som stämmer rätt bra. Så här stod det:

"Fråga 100 killar på gymmet vilken muskelgrupp de lägger mest krut på - och de flesta svarar bröst. Fråga lika många tjejer vilken muskelgrupp de oftast hoppar över - och svaret blir troligen detsamma"



Jag tror dock att detta är typiska nybörjarmisstag. Att överträna en muskelgrupp eller hoppa över någon helt. Ju mer seriös man är med sin träning desto mer inser man hur viktigt det är att träna alla muskelgrupper.

När jag började träna var jag kanske 15 år. Something like that. Jag hade inte mycket koll på styrketräning och trodde på mycket som jag läste. "Få platt mage på två veckor genom att göra dessa fem övningar varje dag". Jaa, då provade jag det. För platt mage vill man ju ha. Såna artiklar gör ju att man tror att man kan punktförbränna och jag vill inte bränan bort mina bröst. Alltså ingen bröstträning för min del under första tiden jag tränade.



Dock fungerar det INTE att punktförbränna vilket jag ganska fort lärde mig. Jag fick inte platt mage av att köra en massa magövningar. Det fungerar inte så. För att få platt mage krävs en massa konditionsträning och rätt kost, inte 100 situps om dagen. Att träna en massa mage kan faktiskt få magen att bli lite större istället för platt. Och varför det kanske ni tänker nu? Joo, för att du bygger muskler under underhudsfettet. Dessutom vill jag poängtera att man INTE ska träna magen varje dag. Jag tycker att man ska MINST en vilodag mellan varje gång man tränar en muskelgrupp.

Nu känns det som att jag hamnade lite på ett sidospår här. Det jag vill ha ut av detta inlägget är att det är viktigt att träna alla muskelgrupper. Du kan inte prioritera bort någon. I nuläget tycker jag inte att det är roligt att träna mage. Jag tycker att det är tråkigaste muskelgruppen att träna om jag ska vara helt ärlig. Allt annat är kul. Men betyder det att jag kan hoppa över att träna magen? Svar: NEJ. Magmusklerna behövs för att kunna vara stöd för ryggen. Jag har en ganska stark ländrygg, men den behöver ändå stödet av magmusklerna. Förstår ni hur det hänger ihop.

Så dagens tips till er är alltså att TRÄNA ALLA MUSKELGRUPPER!
(Och tro inte på allt ni läser!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0