Müsli?

Äter du müsli till frukost? Eller andra frukostflingor? Special K? Jag måste börja med att säga att Special K har en väldigt missvisande reklam där de framstår som hälsosamma, nyttiga frukostflingor. Men de har dock rätt i att "goda vanor ger goda former". Det är superviktigt att äta frukost om man vill hålla sig i form, samt kunna ha energi under dagen. Nu kommer säkert vissa att argumentera för att "ju mindre man äter desto bättre" och därmed fortsätta skippa frukosten. Men det gäller att tänka ett steg längre. Äter du frukost har du börjat dagen på ett bra sätt, och dagens start ger grunden för fortsättningen, eller hur? äter man inte frukost kan vara småhängig hela dagen, vilket kan leda till sämre val senare. Det kan till exempel vara fikabröd på eftermiddagen för att blodsockerkurvan svänger kraftigt. Detta kan hindras genom att äta frukost!

Vad ska man äta då? Tycker man om flingor så anser jag att det bästa alternativet är att göra egen müsli. De varianterna som man kan köpa färdiga innehåller massor av dolt socker och tom energi, vilket gör att man inte håller sig mätt speciellt länge. Ibland gör jag egen müsli, men just nu kör jag bara med olika nötter och frön, vilket är tusen gånger godare än all müsli som finns att köpa.



Solroskärnor, pumpakärnor och linfrön. Hackade cashew och valnötter.


Det är såklart superviktigt med proteiner även till frukost!
 Ät ägg, skinka eller liknande på mackan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0