Hur blir man av med sötsuget?




Hur blir man av med sötsuget?

Jag har själv haft väldigt mycket sötsug så länge jag kan minnas. Nu har jag äntligen blivit av med det! För mig blev det en stor vändning i början av det här året när Linus påbörjade sin diet och jag började äta mindre kolhydrater. Pasta, ris och potatis äter jag ytterst sällan nu. Bröd och frukt äter jag dock dagligen, så helt utan kolhydrater är jag ju inte! Men grejen är att jag ersatt kolhydraterna till huvudmålen med mera protein. Istället för att äta kyckling och ris äter jag mera kyckling. Detta funkar superbra för mig och jag äter mer än nånsin, men även bättre! Tidigare kunde en middag till exempel bestå av ett paket nudlar eller havregrynsgröt. Inte konstigt att blodsockerkurvan är ojämn då och att man blir sötsugen! Så för mig har mera mat och bättre mat varit nyckeln till att bli av med sötsuget!

Sedan har jag alltid varit lite "allt eller inget". Men nu äter jag godis fredag eller lördag (jaja, ibland både fredag och lördag!) och det funkar hur bra som helst. Är inte sötsugen under veckorna, men klarar av att unna mig på helgerna.



Här kommer några mer konkreta tips:


1. Ät mer mat!
Jag tror att den "vanliga" maten är ett problem för många. Främst för tjejer, vilket leder till ett ökat sötsug. Varför? Joo, det är inte riktigt accepterat för tjejer att äta mycket mat. Tjejer ska vara "små i maten". Att äta sötsaker är dock i dagens samhälle helt okej. Vad leder detta till? Att man äter för lite och att blodsockerkurvan stiger och sjunker och man äter sötsaker istället för mer mat. Känner du igen dig? ät mer mat! Och mer proteiner, eftersom det är mer mättande än de snabba kolhydraterna!

2. Ät mellanmål!
Brukar du bli sötsugen på eftermiddagen? Ät mellanmål precis innan du vet att sötsuget sätter in. Det håller sötsuget i styr!

3. Träna!
Ett aktivt liv leder ofta till bättre val även när det gäller kosten. Dock kan det ju även bli tvärtom, så att man överskattar träningen och vardagsmotionen. Ett exempel kan vara "nu har jag promenerat i 30 minuter, så nu kan jag äta en pizza till lunch".

4. Drick vatten!
Blir du sötsugen efter middagen trots att du nyss ätit och egentligen är mätt? En kryddstark mat kan trigga igång sötsuget, men det kan ofta handla om att man behöver dricka mer. Äter man kryddstarkt behöver man vatten!

5. Ha inga onyttigheter hemma!
Rensa kylskåp och skafferi! Bort med kakor och annat som du går och småäter. Finns det inte så blir det betydligt lättare att stå emot! Ha istället alltid färsk frukt hemma som du kan äta när du är sugen på något sött!

6. Ha inte några förbud!
Sätter du upp förbud får det lätt motsatta effekt; att du blir extra sugen på sött och bryter dina "regler". Detta kan i sin tur leda till att man känner sig misslyckad, och det är ju aldrig bra!

7. Unna dig något!
Man måste kunna unna sig lite sötsaker ibland också! Jag äter alltid godis på helgerna. Det blir så mycket godare om man inte äter det varje dag! Men för en del funkar det skippa det helt. Gör det som känns bäst för dig!

8. Testa dig fram!
Det som funkar för mig behöver inte funka för dig! Jag vet de som dricker ett glas vatten och borstar tänderna när de är sötsugna, och en annan vän dricker te. Detta har dock aldrig funkat för mig, men det kanske är något för dig?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0