Kombinera styrketräning och konditionsträning?






Det är väl ändå inte bra att träna så mycket konditionsträning om man vill bygga muskler? För visst var det ditt mål??


Konditionsträning och styrketräning är inte optimalt att kombinera om man vill bygga muskler, det har du helt rätt i. Det är nämligen så att konditionsträningen är muskelnedbrytande och kan sabba musklernas återhämtning efter styrketräningen. En fördel med konditionsträningen är dock att den förbättrar syreupptagningsförmågan, samt härt- och lungfunktionerna.

Om man vill spara på musklerna och inte är ute efter fettförbränning så är det klokt att separera passen. Att köra kardio direkt efter styrketräningen ger inte den bästa återhämtningen för musklerna, vilket blir negativt för muskelbyggande. Det är därför bättre att lägga passen på olika dagar. Man skulle kunna köra ett koncept med styrketräning varannan dag och kardio varannan. Men det beror ju helt på vad man är ute efter för resultat!

Generellt sett brukar de som är ute efter fettförbränning träna mycket konditionsträning, medan de som går in hårt för att bygga muskler skippar konditionsträningen. På sikt kan den som bygger muskler ändå få en hög fettförbränning, eftersom musklerna kräver mycket energi. Men, som sagt, det beror på vad man har för mål med sin träning! Muskler eller fettreducering?


Så varför tränar jag konditionsträning om jag vill bygga muskler? Joo, så här är det! Muskler är det synliga resultat som jag vill uppnå, men för mig är det viktigaste att träningen ska vara rolig! Jag tränar för att jag älskar det och jag tränar vad jag vill. Ifall det tar lite längre tid att bygga muskler på grund av mina morgonpromenader och kardion som ibland körs efter styrketräningen så får det göra det. Huvudsaken är att jag har kul på vägen till mina mål! Att jag varierar träningen gör ju dessutom att jag inte tröttnar.

Hoppas du fått svar på det du ville!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0