Tips: Nyttigare sylt!

Är du en som äter havregrynsgröt på morgonen? BRA JOBBAT! Men äter du vanlig sylt till? Inte lika bra. Sylt innehåller massor av onödigt socker. Det bästa alternativet är att äta färska bär eller frukt till gröten, men ifall man älskar sylt så går det att göra egen, som blir lite nyttigare!



Så här gör du:




Börja med att koka upp bär tillsammans med lite vatten. Om bären är frusna behöver du inte lika mycket vatten, eftersom det finns mycket vätska i frusna bär.




Vad du vill ha i sylten är såklart frivilligt, men detta är det jag brukar ha. En halv vaniljstång, några droppar pressad citron, samt sötningsmedel. Sötningsmedlet gör att det blir väldigt sött och innehåller mindre energi än socker. Detta använder jag alltid när jag ska göra något sött åt Linus så att han inte får i sig för många kalorier. Om du struntar i kalorierna kan du ta vanligt socker, men jag rekommenderar sötningsmedel. Sockra efter tycke och smak! Eller stunta i det helt om du vill det!




Vispa ihop allt till en slät röra. Låt den svalna och häll sedan i burkar. Går att frysa!


Kommentarer
Postat av: Memmiis

- vill du ha chansen att vinna blogg svar gå in här:



http://memmiis.blogg.se/2011/may/-tavla-vinn-bloggsvar-.html#comment



Om du inte är intresserad förlåt att jag störde :)

2011-05-20 @ 21:39:52
URL: http://memmiis.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur går det med din killes diet???

2011-05-21 @ 11:05:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0