Förkylningstips!

Det verkar inte bara vara jag som har drabbats av förkylning under den här veckan. Det verkar vara rätt många faktiskt! Och vi har alla våra sätt att försöka driva bort förkylningen för att bli friska så fort som möjligt. Funkar det? Well, ibland kanske. Men huvudsaken är att man TROR att det ska funka, eller hur?



Det här tror jag på:

* Skippa alvedon
så länge det inte är kris. Lindrar tillfälligt, men gör förkylningen mer långvarig istället!

* Drick MASSOR, gärna med citron i! Jag dricker säkert 3 liter funlight med pressad citron om dagen när jag är sjuk. Citron för att få i mig c-vitaminer, och vätska för att kroppen behöver det.

* Ät mycket! Nu tar jag bara ett random exempel här.. Ifall man har en basalenergiomsättning på 1300 per dag (alltså det man behöver bara för att de inre organen ska fungera och man ska kunna andas och sånt) så ökar den till ca 1700 per dag när man är sjuk eftersom kroppen får arbeta mycket mer. Så trots att man inte är aktiv kan man behöva lika mycket energi som annars. Anledningen till att man inte har någon matlust när man är sjuk är för att "den svage ska dö". Man skulle helt enkelt självdö om man inte är pigg och kry nog för att vara ute och jaga mat med de andra stenåldersmänniskorna, vilket finns kvar än idag.

* Drick rött te! Jag blandar ut mitt te med en lite svätt honung och lite mjölk när jag är sjuk. Honung sägs vara läkande. Om det är sant vet jag inte, men det är ju värt ett försök! Te är ju bra hus som helst eftersom det är varmt, vilket kan vara skönt när man har ont i halsen. Mjölken tillsätter jag för att få i mig extra energi och inte självdö (haha).

* Klä dig varmt! Hellre svettas än frysa! Nu kan man verkligen passa på att krypa in i sin pojkväns stooora mysiga, varma tröja!

* VILA! Ingen träning, så lite aktivitet som möjligt. Kroppen måste få chans att återhämta sig, annars är man sjuk i evigheter.




Min teblandning på rött te, honung, lättmjölk och en skvätt citron!



Kommentarer
Postat av: Sara

Jag brukar åxå dricka mycket! Vet inte varför det är bra, men har för mig att det funkar haha :D

2011-09-07 @ 19:35:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0